Over Katholieke Kathleen, gelijkheid en onderwijsvernieling
En nu mijn slecht karakter even luchten. Vannacht per
ongeluk Kathleen Cools op bezoek gehad. Ik bedoel, de tv sprong plots aan en ik
mocht van nabij het oudercontact van Hilde Crevits met hoofdinspectrice Cools
meemaken. Geef mij dan maar een gewone nachtmerrie met mottige monsters en
moordenaars.
De goede scores op het rapportje van het Vlaamse onderwijs
in wiskunde, leesvaardigheid, wetenschappen waren totaal onbelangrijk. Ons
Hildeke kreeg vakkundig de mantel uitgeveegd omdat ze gebuisd was 'op het vak ongelijkheid'
(aldus de inspectrice). 'Dat is bijzonder slecht nieuws voor het Vlaamse
onderwijs', zei ze, zwaaiend met de nieuwe rood-groene catechismus. 'U die
staat voor wij en verbinden ... en dan die ongelijkheid'. Hilde moest zich
laten kapittelen en, welopgevoed als ze is, hield zij alvast haar manieren.
Katholieke* Kathleen, orthodox in de leer, duldde trouwens geen
flauwe excuses, als het verdubbelde aantal anderstaligen. Dat de scholen zo'n
prutsprobleempje niet in een handomdraai opgelost krijgen!? Hoe is het
mogelijk, de VRT heeft het al zo vaak gezegd: iedereen moet gelijk zijn,
evenveel puntjes hebben, centjes, talentjes, liefjes, kindjes, kwaaltjes,
praatjes en zevertjes en dan pas zal het goed zijn. Daar hebben we nu al zoveel
jaren over gezaagd en geklaagd, lijken ze in bepaalde sectoren te denken, en
het probleem is nog niet weggezaagd. Het doet mij wat denken aan een kerkhof.
Daar ligt iedereen even plat en even ver onder het niveau waar leven zich
normaal afspeelt.
U vraagt zich waarschijnlijk af waarom ik tegen mijn
principes in toch ben blijven kijken? Wel, omdat ik graag enige duiding
gekregen had, wat objectieve informatie omtrent dit prangende probleem. De inspectrice had
geduldig kunnen uitleggen aan ons Hilde hoe ze dat taalprobleem van vele
immigranten die zo graag hier willen vertoeven, oplossen in bijvoorbeeld Cuba
of Saudi-Arabië of Noord-Korea, om maar enkele gidslanden te noemen. Of bij
onze Franstalige broeders, waar de kloof veel minder groot is. Nooit gehoord
van remediëring en studiebegeleiding op maat, Kathleen? Hier is wel degelijk
een kans gemist om de hardleerse Vlaming te bekeren tot betere inzichten.
Het vak ongelijkheid kwam ook even ter sprake toen de
inspectrice het had over de persoonlijke gelijkheidsmanie van de nieuwe paus
van het VVKSO, Lieven Boeve, die de 22-uren-week wil voor de leerkrachten. Sic:
22-uren-week. Collega's, verheft uw hart. Verheugt u altegader. Gij gaat
voortaan nog maar 22 uren moeten werken in plaats van die 50 (op een gewone
week, wel te verstaan). Maar ongelijke Hilde, die moet in de hoek.
En laten we dan nu tot slot, dierbare gelovigen, ter
meerdere eer en glorie van de VRT en zijn hoofdinspectrice met zijn allen de
hymne aanheffen: 'Heilig, heilig, heilig de zeur, godin der betwet'rige
gedachten'.
* Katholiek is gewoon een millennia oud moeilijk woord voor
‘geldig voor iedereen’, zoals orthodox van oudsher betekent: ‘de juiste leer
aanhangend’.
PS: Dat de ‘goede’ resultaten voor het Vlaamse onderwijs,
zoals alles in het leven, in feite heel relatief zijn en alles behalve flink waren,
is niet ter sprake gekomen. Ze vertonen immers een onrustwekkende achteruitgang
ten opzichte van vroegere Vlaamse schoolprestaties. Daar schuilt het echte probleem
en dat zal wel doorsijpelen in het bewustzijn de volgende dagen. En
onvermijdelijk gaat dit weerom leiden tot heftig aangeheven litanieën door
rood-groene paters & nonnen over hun noodzakelijke onderwijsvernieuwing.
Daarom meteen mijn analyse: beschouw de oorzaak niet als de oplossing. Vijftig
jaar lang al (jawel) wordt ‘vernieuwd secundair onderwijs’ (VSO) aangeprezen en
alvast via leerplannen doorgedrukt. Voornaamste kenmerk: een gezamenlijke
eerste graad die kinderen tot in hun volle puberteit in een genivelleerde kleuterschooltoestand
houdt. Dit is decennia lang, zo niet in structuren dan zeker via de
leerplannen, doorgedrukt als remedie voor problemen die we indertijd niet
hadden maar nu wel hebben, jawel dus, precies ten gevolge van die ‘vernieuwingen’.
De oplossing is dus niet nog meer ‘vernieuwing’ maar minder. Wederopbouw van
ons onderwijs zou wel eens kunnen bestaan in het hervinden van aloude werkwijzen
(als homogene klasgroepen, frontaal onderwijs, focus op kennis, taal als basis
...). Maar dat is voor een andere keer.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten