dinsdag 9 augustus 2016

Over moderne inquisitie en graantjes meepikken - bewerkt fb-bericht van 15 april 2016

Ben sinds enkele dagen weer van stal gehaald om gaatjes te vullen (pure beeldspraak) in mijn oud schooltje. Niet tegen mijn zin, want leerlingen zijn lief, collega's leuk, directie dankbaar. Iedereen ziet ons graag. 

Maar het is niet zoals het hoort. Ik weet niet hoeveel collega's staan op hun tenen met het water aan de lippen en meer dan ooit gaan er kopje onder. Jonge, enthousiaste mensen en oude rotten. Maar liefst 4 collega's in mijn oude vakgroep vielen uit op een week tijd. Hoe komt dat toch? Heer, geef mij antwoord.

En toen moest ik plots denken aan de oude katholieke catechismus en bedacht ik: katechismos is in het oude Grieks letterlijk 'eronder houden, naar beneden duwen', blijkbaar hun visie op onderricht. En onwillekeurig moest ik toen denken aan eindtermen en ik zag de gelijkenis. De oude catechismus had de bedoeling de katholieken in het gareel te houden en de kerk had daarvoor haar waakhonden. Eindtermen dienen vanzelfsprekend eenzelfde doel. Alleen, wie maakt en wie bewaakt de nieuwe regels, wie zijn de nieuwe predikanten en moraalridders en de nieuwe waakhonden?

Alvast één orde van inquisiteurs is bijzonder nijver en naarstig en in z’n nopjes met de nieuwe toestand. Die van de juristen. Iedereen ondergaat vandaag hun bemoeizucht, zij hij politicus, politieman, dokter, winkelier, leraar, etikettenfabrikant, speelgoedproducent, vliegveldbewaker ... Iedereen op hun juridische rooster. (Eén uitzondering: de juridische wereld zelf. Dit tussen haakjes.) 

Want laat de uitval van collega’s toch toevallig samengaan met een beslissing van Crevitske. Niet dat ik er een rechtstreeks verband achter zoek maar wel een onrechtstreeks. Crevitske gaat zorgen dat de commissie voor de betwisting van examenresultaten meer centjes krijgt. Om er zo dus voor te zorgen dat er nog meer betwistingen komen. In plaats van aan de wereld der juristen te zeggen: "Vade retro, satanas! - Als ze dit niet begrijpt, ik geef haar wel bijles Latijn, zodat ze dat zoals BDW regelmatig en correct kan gebruiken. - Gij moeit u nu eens met alles en ge kent van de situatie op de werkvloer geen fluit.” 

Maar ik zie Crevitske nog niet zo rap zo’n onbehoorlijk vocabularium bezigen. Zeg dan, minister en verdediger van ons, gewoon dat er toch scheiding van de machten is en dat uw departement valt onder de uitvoerende. En dat ze moeten ophouden met op kosten van uw mensen centjes te willen verdienen. 

Ziehier een redelijk voorstel: als de juridische wereld het toch beter weet, laat de examens voortaan door juristen verbeteren. Heel redelijk: wie het beter weet, doet het. Of - en dit is werkelijk besparend qua overheidskosten: laat A-attesten meteen afleveren bij het welkomstpakket dat een boreling in zijn gemeente krijgt. Geen gezever meer over kloven en schotten allerhande, watervallen, kansarmoede, achtergesteldheid, ... De school wordt één groot en gelukkig kiekenkot waar we de kippetjes gewoon bezighouden met kakelen. Alleen, dan kunnen een hoop juristen geen graantjes meer meepikken.

Afbeelding: Mijn dochter en zoon pikken een graantje mee en overwegen een carrière als juridisch raadgever bij examenbetwistingen maar na na een hartig oudercontact met papa zien zij daar wijselijk van af. Als dat geen slimme kinderen zijn.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten