maandag 8 augustus 2016

Ongevraagd advies bij het begin van een schooljaar - fb-bericht van 1 september 2015

Bij de start van dit nieuwe schooljaar nog één keer het wijsneuzige vingertje van niet-al-te-grote smurf. In de Koepelzaal, beste collega's, hangt een Chinese didactische spreuk: 'Ge kunt het gras niet doen groeien door eraan te trekken'. Ze werd als geschenk en wens voor onze school gekalligrafeerd door een Taiwanese professor en door mijn voornaamgenoot naar hier meegebracht. 

Ik zou eraan toevoegen: ge kunt het ook niet doen groeien door het altijd af te maaien. Bemesten, water geven, er tegen praten. En weten dat het dan wel zal lukken, ook als ge het niet ziet groeien. Immers, als ge twee weken van huis zijt geweest, dan staat het plots tot onder uw neus  - bij mij toch - en zijt ge blij verrast: is dit het gras waar ik me ooit zorgen over maakte dat het niet wilde groeien? Allez, tot in D'Oppositie.

Nota: D'Oppositie is een kroeg waar vroegere collega's die me niet kunnen missen regelmatig 'vergaderen' in mijn gezelschap.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten