Wel wel, de minister vindt - terecht - dat dit examen
meisjes benadeelt en wil deze 'seksistische discriminatie' de wereld uit
helpen. Akkoord, echt akkoord. Maar dan wordt het ook tijd dat een
gelijkaardige discriminatie in alle andere sectoren van het hoger en middelbaar
onderwijs de wereld uit gaat: die van de jongens die blijkbaar zoveel slechter
scoren. Of werkt discriminatie maar in één richting?
Trouwens, ze hoeft niet
lang te zoeken naar de redenen voor deze discriminatie. Ik geef er haar enkele,
allicht de voornaamste: de hogere stressgevoeligheid van de meisjes, om te
beginnen. Gaan we de meisjes een massage aanbieden tijdens het examen? Of
gewoon pillen? Of de jongens minder tijd? Ten tweede: de andere strategieën om
problemen op te lossen (bijvoorbeeld bij het dwaze multiple choice systeem).
Even de hersencircuits van de seksen omswitchen, misschien?
Verder zou ik
meteen ook dit probleem aanpakken: de discriminatie tout court van iedere
jongere die aan dit examen wil deelnemen en daarvoor gedwongen wordt zijn hele
of halve middelbare-schoolloopbaan daarop af te stemmen, terwijl men daar toch
algemeen moet gevormd worden, want ASO, algemeenvormend secundair onderwijs ... Oei,
dat wilde u net afschaffen? Ik denk niet dat iedereen in de regering daarmee
akkoord zal gaan. Maar dit terzijde.
Discriminatie ook op dit vlak: deze jongeren worden afgezien
van onnodige druk op hun studiekeuze (die al begint in het eerste en tweede
jaar), ook gedwongen extra - en niet weinig extra - moeite te doen, met weinig
kans op succes, en dat buiten de vele moeite die ze doorgaans al doen in hun
studies, terwijl anderen hun diploma welhaast cadeau krijgen wegens zogenaamde
achtergesteldheid, gebrek aan kansen enz.
Weet u, minister - en let wel: ik heb
hogere verwachtingen van u dan van de grote meerderheid van uw voorgangers -,
ik heb alvast een oplossing: schaf dat dwaze ingangsexamen nu eindelijk weer
af, want het dient veel te veel om de medische stand meer status te verlenen. 'Wij zijn de elite', geloof me, dat wordt letterlijk gezegd bij hun
proclamatie, door de decaan van de faculteit.
Dwaas ook omdat het alle nadruk
legt op cijferwetenschappen. Neem nu wiskunde. Welke dokter heeft in godsnaam
wiskunde nodig om met mensen om te gaan, om een diagnose te stellen, om een
operatie uit te voeren, om tijdens zijn studies massa's leerstof van buiten te
leren ...? Voor wie dit wil betwisten: de wiskunde zit er enkel in als
selectiecriterium. En waar is de humane component, de filosofische, de
psychologische, de sociale? Of bestaan die niet in het doktersberoep?
Schaf het
dus eindelijk af, verlos de middelbare scholen van de enorme druk die het legt
op studiekeuze en op studenten die al meer moeite doen dan anderen. Ik bied u een alternatieve aanpak. Kijk
voortaan naar de prestaties van de kandidaten tijdens de laatste drie jaar van
hun schoolloopbaan, in het algemeen en bij al hun hoofdvakken. Per slot van rekening bestaat de beste garantie voor toekomstige voortreffelijkheid in reeds bewezen voortreffelijkheid. Voor mijn part
voert ge ook een algemene ingangsproef in, een die bijvoorbeeld
leesvaardigheid, leerstrategieën, de capaciteit om academisch taalgebruik te
verteren ... test. En ge gaat verschieten wat een goede dokters ge zult
selecteren, want nu schakelt men er een hoop uit nog voor ze de kans hebben
gekregen om te tonen wat ze waard zijn.
Tijd om inderdaad wat discriminaties
recht te zetten, zou ik zeggen. Doen, Crevitske metske (zie Sintruins
woodenboek).
Geen opmerkingen:
Een reactie posten