dinsdag 9 augustus 2016

Vergissen is menselijk - fb-bericht van 17 juni 2016

Een mij welbekende persoon publiceerde de volgende foto van uw aller dienaar op fb, met de volgende kritische noot: Dat komt ervan als ge niet kijkt wat ge uit uw kast neemt: voor ge het weet, loopt ge te supporteren voor de duivels of voor Belgiqueske nikske ... Ook al zegt het u allemaal niet veel.


Schoon is dat, met een mens zijn zwakke momenten lachen. Ziehier een Latijnse spreuk ter lering van het volk: (indignor) quandoque bonus dormitat Homerus, (ik ben kwaad) wanneer ook de goede Homeros al eens zit te dommelen. Zelfs de grootste der dichters is niet altijd even goed in vorm. Of, zoals ik aan mijn leerlingen zei als ik in de fout ging: 'Kindjes, zo ziet ge dat zelfs slimme en schone mensen zich kunnen vergissen'. 

Iedereen weze dus voortaan een zwak moment gegund. Wie zonder zonden is, werpe de eerste steen. Ik heb het nu wel niet over terroristentoeren en bankenfraude. Maar vele anderen vandaag verdienen toch een gezonde portie heidense grootmoedigheid en christelijke vergevingsgezindheid.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten