dinsdag 9 augustus 2016

Solidair staken? - bewerkt fb-bericht van 24 mei 2016

Torfs is, als ge het mij vraagt - en als ge het niet vraagt, zeg ik het toch -, in jaaaren de beste rector van de KUL (geen woordspeling bedoeld). Hij praat tenminste over inhoudelijke dingen en niet steeds over structuren, management, financiering ... Al zal hij daar meer dan genoeg mee te maken krijgen. Ik geef hem trouwens, wat het stakingsrecht betreft, voor het volle pond gelijk.

Want ik herinner mij bepaalde stakingen uit mijn studententijd, toen studenten met de examens in het verschiet gingen staken en daar democratisch toe beslisten op een door de praeses (ondergetekende) belegde vergadering. De praeses en nog enkele zonderlingen waren tegen deze staking, die immers niets maar dan ook niets met studeren te maken had. Maar ze legden zich solidair neer bij de democratische beslissing. Zo hadden ze dat geleerd, in de chiro en de scouts: eigenbelang wijkt voor het belang van de groep en ge neemt het op voor uw mensen. 

De tot staking bereide studenten gingen voldaan naar huis, met wat extra vrije dagen om te studeren, de praeses en zijn bestuur, een man / vrouw of drie, mochten in opdracht van de democratische vergadering alle professoren thuis of op hun bureel aflopen om hen te verwittigen dat de lessen niet zouden doorgaan. Ze kregen nagenoeg overal misprijzende reacties op 'hun' staking en regelmatig een preek - zo ging dat nog in die tijd -, en ze mochten het zelfs bij de decaan gaan uitleggen. Dat laatste kwam neer op weer een preek en de zure mededeling dat zij persoonlijk verantwoordelijk gesteld werden voor de rommel die politieke activisten - geen studenten en al helemaal niet van de eigen faculteit - in de universiteitsgebouwen hadden aangericht. En ze kwamen 's avonds doodmoe en gestresseerd thuis, te moe om nog te studeren voor de examens die in het verschiet lagen.

Ja ja, toen heb ik enkele pijnlijke bijbetekenissen geleerd van het veel gebezigde woord solidariteit. En ik heb wel degelijk als leraar nooit gestaakt op momenten die mijn leerlingen pijn zouden doen, hoe gemakkelijk en welgekomen extra verbeterdagen ook zouden zijn geweest.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten