maandag 8 augustus 2016

Over de hitlergroet en andere vieze manieren - fb-bericht van 19 juli 2015

Naar aanleiding van een foto van Queen Elisabeth (nummer twee) die als kind blijkbaar met het handje omhoog heeft gemarcheerd door haar paleistuin.

Oei, ik heb mijn leerlingen en eigen kinderen ook gezegd hoe die groet gedaan werd. Zijn we nu allemaal nazi's? Ik heb hun trouwens ook verteld dat die groet voor zover ik weet het eerst in het Amerikaanse leger gebruikt is, nadien door de Italiaanse fascisten: zij meenden hier een oud Romeins gebruik in te herkennen. De groet heet trouwens 'the Roman salute'. De nazi's waren de laatsten in de rij om hem aan te leren. 

En nog oei: ik heb ze ook geleerd een vuist omhoog te steken. Zijn we nu allemaal boze communisten of Black Panthers die iedereen die hun gedacht niet deelt willen afmotten? En om het nog erger te maken: ik heb mijn leerlingen en eigen kinderen ook geleerd niet alleen maar een gewone vinger op te steken maar ook hun middelvinger, trouwens ook de 'Romeinse vinger' genoemd en een niet mis te verstaan beschermend gebaar van vruchtbaarheid-mannelijkheid tegen bedreigingen. Heb ik ze nu slechte manieren geleerd en zijn we nu allemaal vettige pateekes? O tempora, o mores!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten