dinsdag 9 augustus 2016

Het was het onderwijs, stupid! - bewerkt fb-bericht van 9 april 2016 naar aanleiding van dit artikel (hier: Wie naar het Belgische onderwijs kijkt, ziet de kiem van de tragiek van Brussel verklaard)

Voilà, het heeft nog behoorlijk lang geduurd voor ze hiermee af zijn gekomen. In een vorig stukje (Van wie is deze drol?) vroeg ik om de drol juist te identificeren. Maar het is toch weer de poetsvrouw, de meid voor alle werk, die het geweest is, het onderwijs. Als men dan toch verantwoordelijkheid in die hoek wil zoeken, bied ik in een eerder opstel (Over bronnen en wortels) al ruim de kans daartoe. Herlees het eens.

Verder kan men zich ook afvragen of het niet de eeuwige pogingen zijn om daar op zo links mogelijke wijze veranderingen in aan te brengen, die gemaakt hebben dat jongeren in het onderwijs uit de boot vallen. Ik zeg het nog één keer: ik heb tal van allochtone leerlingen gehad, jaar na jaar, waar ons onderwijs trots op kan zijn omdat het echte voorbeeldleerlingen waren en die dus duidelijk geen last hadden van watervallen en schotten en elitarisme en kloven ... En in de school waar ik les gaf zie ik er jaar na jaar meer en meer van dat kaliber. 

En om het over de kloof te hebben, zelfs als ze zou bestaan en een probleem zou vormen: is de oplossing dan echt ervoor te zorgen dat de goede leerlingen het minder goed gaan doen? Want wat men als een kloof beschouwt is enkel daardoor te verklaren, door de uitstekende prestaties van een hoop leerlingen, niet door iets anders. De groep allochtone leerlingen in het Belgisch onderwijs - alsof dat zou bestaan, want er is een nog veel grotere kloof tussen het Vlaamse en het Franstalige onderwijs - doet het namelijk NIET slechter dan gelijkaardige leerlingen in het omringende buitenland. Het probleem ligt dus alleen bij de autochtone leerlingen, die beter presteren dan die van datzelfde buitenland. Kijk de statistieken maar na. Trouwens, bij autochtone leerlingen zitten al degenen met een Belgisch paspoort. Bij de allochtone een hoop Nederlanders en Fransen. 

Ik zou dus graag weten waar het kloofprobleem zich precies bevindt. Al denk ik dat ik dat weet: in het hoofd van ideologen die de riedel 'de kloof is nergens zo groot' zo vaak herhaald hebben, dat ze geloven dat het een goddelijke waarheid is die door hun hoofd galmt. En ik zou zeker graag weten hoe een denkbeeldige kloof verantwoordelijk kan zijn voor de aanslagen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten