maandag 8 augustus 2016

"Vandaag is alles beter dan vroeger." - fb-bericht van 10 oktober 2015 naar aanleiding van een onderzoek dat uitwees dat de jeugd de toekomst maar somber inziet.

Raar, en dat in een tijd waarin het goed is om leven, beter dan ooit tevoren. De mens heeft blijkbaar behoefte aan doemdenken en wil zich schuldig voelen, puur omdat hij bestaat. De eerste filosofische uitspraak uit de westerse wereld - van Anaximandros van Milete - liet al verstaan dat 'Gerechtigheid al wat bestaat schuld en boete doet aflossen aan mekaar (of aan het 'oneindige' waar ze uit voortkomen en in terugkeren) volgens de orde van de tijd'. Geparafraseerd, ik weet het. 

Ik betwijfel dus of dat vandaag erger is dan vroeger. Alleen was het toen niet de god (eerder godin vandaag) van het klimaat die boos was maar Jupiter. Of gewoon God. Of Allah. Of Jehovah, JHWH ... Oorlogsdreiging? Alsof dat in de 16de, 17de, 18de, 19de, 20ste eeuw anders was. Mijn hele jeugd is doorgebracht onder de dreiging van een atoomoorlog tussen oost en west en ze hebben toen meer oorlogen uitgevochten dan nu. En voordien hing de hel iedereen boven het hoofd. Of hongersnood om de zoveel jaar. En regelmatig een echte epidemie. Of ... 

Persoonlijk denk ik dat de wereld er vandaag beter aan toe is dan vroeger, al zie ik ook wel dat er vandaag een dikke crisis heerst op allerlei vlakken. En eerlijk gezegd, ik vind die ook niet leuk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten