maandag 8 augustus 2016

Cultuurschok Bokrijk - fb-bericht van 30 september 2015

Ik blijf een absolute fan van Bokrijk. Ik weet het, dwaze nostalgie naar een pastoraal Arcadië dat nooit bestaan heeft. De huidige museologen doen dan ook hun uiterste best om die illusie te doorbreken door er moderne dingen tussen te planten die vloeken met ieder gevoel voor harmonie. 'Om het verleden en het heden met mekaar in contact te brengen, met mekaar te confronteren'. Zever in pakskes, volgens mijn onbescheiden mening. Wie denkt dat mensen echt in de val van die illusie gaan trappen heeft geen vertrouwen in hoe de dingen uit zichzelf spreken. Zo gauw ge binnenkomt in die huisjes en ziet hoe armoedig het bestaan toen was, schiet er niets over van de eventuele illusie dat het verleden een paradijs zou kunnen geweest zijn. Iets waar ze mij trouwens nooit van hebben moeten overtuigen. Ik heb zelf nog genoeg van dat verleden in mijn verleden. 

De beste manier om 'het heden met het verleden te confronteren' toonde de plaatselijke pastoor - een acteur, tussen haakjes gezegd, en eentje die zich door niets of niemand uit zijn rol liet duwen. Hij kreeg commentaar van een welmenende dame die vond dat de kerk toch enige kritiek verdiende en hij liet haar weten 'dat zij als vrouw maar één grote deugd diende te beoefenen, die ze nog niet goed beheerste: zwijgen'. En hij voegde er wat later aan toe, want ze zweeg inderdaad niet: 'Als God vrouwelijke politiekers had gewild, dan had hij de vrouwen verstandiger gemaakt.' De dame in kwestie stond paf. Ik heb het verleden zelden zo leuk in confrontatie gezien met het heden. 

Ge hebt daar dus geen dure moderne 'monumenten' (uit beleefdheid noem ik het maar zo) voor nodig. Naar Bokrijk gaan en rondkijken helpt even goed voor een gezond historisch besef als antieke teksten lezen vanuit en tegenover moderne vanzelfsprekendheden. En de pastoor-acteur in kwestie was een meester in die kunst.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten